20 hybridních autobusů pro Prahu. Vítězství alternativ?

Ve středu 18.2.2009 představili pražský primátor Pavel Bém společně s ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy Martinem Dvořákem vítěze výběrového řízení na nové autobusy pro hlavní město. Z hlediska počtu se jedná o zcela zásadní obměnu vozového parku pražské MHD. „V současné době zajišťuje autobusovou dopravu v hlavním městě Praze 1152 autobusů na 191 linkách a více než 2000 kilometrů tras. Nejstaršímu autobusu je 21 let. 500 autobusů z trakce je starších 10 let. Proto se hlavní město Praha a Dopravní podnik hlavního města Prahy rozhodli vypsat tendr pro nákup nových, elegantních a především ekologických autobusů,“ řekl primátor hl. m. Prahy Pavel Bém. ČÍST DÁL …

Vítězem se stala společnost SOR Libchavy, která dodá 620 nových vozů v rozmezí let 2009 – 2014. Jedná se tedy o více než polovinu těch stávajících. Sečteno a podtrženo čtyři miliardy korun za 465 autobusů SOR NB 12 City, 235 kloubových SOR NB 18 a 20 kloubových hybridních SOR NBH 18, o kterých zatím příliš informací neexistuje. Snad jen, že oproti svým konvenčním příbuzným spotřebují údajně (!) na každých 100 km o 10 l méně nafty, sníží emise nejméně o čtvrtinu a že nejpozději by se v nich pražané měli svézt v roce 2011.

Především ekologické autobusy?

Jistě se nedá pochybovat o tom, že nové dieselové autobusy plnící normu Euro 5 budou z hlediska emisí mnohem čistší, než starší kusy stávajícího vozového parku. Označení „ekologický autobus“ je však minimálně sporné a představitelé Magistrátu a Dopravního podniku s ním rozhodně nešetří.
Technický ředitel DP uvedl pro Novinky.cz: „Autobusy na zemní plyn mají sice lepší emise oxidů dusíku, ale horší emise anorganických uhlovodíků, benzenů a oxidu uhličitého. Naftové autobusy mají katalyzátory na tuhé částice, z pohledu ekologického jsou tedy výhodnější.“ Poměrně odvážné tvrzení, nicméně nepodložené konkrétními hodnotami.
Oslovená Ing. Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie s takovým tvrzením pochopitelně nesouhlasí a navíc dodává: „Pokud Praha skutečně nakoupí více než 600 autobusů opět na naftu, připraví se tím o možnost ušetřit cca polovinu nákladů na pohonné hmoty a zlepšit imisní limity všech škodlivin v hlavním městě.“

Hybridní pohon – velká neznámá

Velice skromná jsou fakta zejména u hybridních autobusů. Oficiální tisková správa totiž uvádí skutečnost, že hybrid s hmotností 26,5 t (o tunu více než konvenční verze SOR NB 18) má o 10 l nižší spotřebu a nejméně o čtvrtinu nižší emise, jak bylo psáno výše. Problém je v tom, že neuvádí nic o tom, se kterými hodnotami je toto zlepšení porovnáváno.
Ing. Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR, odpověděl na prosbu o specifikace hybridu poměrně stroze: „Zatím nebudeme podávat podrobnější informace o těchto autobusech.“
Vzhledem k tomu, jak je kladen důraz na onu „ekologičnost“, nabízí se otázka, proč nebyly specifikace hybridu zveřejněny. Navíc, není známo, že by někde hybridní autobusy SOR jezdily. Existují vůbec?

Proč právě 20 hybridů?

Tato otázka byla položena prostřednictvím e-mailu radnímu pro oblast dopravy Radovanu Šteinerovi. Bohužel bez odpovědi. Pokud jsou přeci hybridy výhodné ať už ekonomicky, či z hlediska dopadu na životní prostředí v Praze, proč je jejich podíl na celkové zakázce 3%? A proč případně nedostal prostor také zemní plyn?

Zůstáva tedy spousta nezodpovězených otázek, kterým se do budoucna budeme nadále věnovat. Zastoupení alternativ v hromadné dopravě hlavního města by totiž mohlo být zcela jistě vyšší.

tisková zpráva, Noviky.cz, ČPU

11 Comments on “20 hybridních autobusů pro Prahu. Vítězství alternativ?”

  1. Pánové, toto je vážné
    Pánové, toto je vážné téma. Nejde tady o parametry autobusů ale o korupci. Jak jsem na to přišel? Můj otec prodává autobusy za firmu Irisbus Iveco, a oni tento tendr prohráli, díky těmto zvláštním okolnostem, jak jsou výše popsány ve článku.
    Moje obvinění je založeno na nedávných událostech.

    Praha vystavila tendr na 14 autobusů. Specifické parametry, délka 8,5 metru a cena 4,5mil/ kus. Dle trhu je standartní cena 3-3,5mil. Není nic zvláštního, až na dalším termínu a to termín dodání do 14 dnů. V takto krátkém termínu by žádná poctivá firma nemohla takto specifické autobusy dodat. Překvapivě se tendru zůčastnila právě jedna nejmenovaná firma SOR Libchavy. A čilou náhodou asi měla těch 14 kousků právě na skladě…

    S pozdravem M.

  2. CNG má lepší emise už
    CNG má lepší emise už jen díky svému složení. Navíc dokonalejší spalování, lepší promíchání směsi, vyšší kompresní poměr a je o půlku levnější než nafta.Navíc je možnost přejít na bioplyn, což je suprové využití všech odpadků.Proč nafta?Aby si ropné společnosti mohly nahrabat!Gratuluji pane Béme, okrádáte nás, děláte z nás blbce a ještě nám kazíte vzduch ve městě!!!!

  3. Ja může někdo s
    Ja může někdo s ukončeným základním vzděláním prohlásit
    „Autobusy na zemní plyn mají sice lepší emise oxidů dusíku, ale horší emise anorganických uhlovodíků, benzenů a oxidu uhličitého..“

    Jak může spalováním CH4 a C2H6 vznikat, cyklické a vůbec jakékoliv uhlovodíky, když už to jsou ty nejjdnodušší uhlovodíky. Jak může uhlík v naftě vyprodukovat méně CO2 než ten samý uhlík v plynu?

    To si z snad dělá z lidí legraci?

    Nejhorší je že každý druhý český Pepik, zacně prohlašovat, jaký je zemní plyn svinstvo. A připadat si u toho neuvěřitelně chytře!

  4. Já jsem četl v tiskové
    Já jsem četl v tiskové zprávě, že těch autobusů by celkem mělo být 720. Pletu se? Pak by podíl hybridů byl ještě menší. Proč se ale neuvažuje o zcela čistých eutobusech jste se neptali??

    Zkuste, prosím napravit, případně mi zašlete ty správné kontakty, já to učiním sám. Díky a proudu zdar.

    1. Jen do toho!!! Elektrika je
      Jen do toho!!! Elektrika je ekologčtější i hospodárnější než nafta. Ropné společnosti si potřebují nahrabat,proto budou naftové a ne CNG nebo elektrické.Když jsem to četl, měl jsem chuť Bémovi nakopat do pr… Je to svinská zlodějina, vůbec jim nejde o ekologii nebo úspory. Podporuji Vaši snahu zavádět elektromobily, děláte správnou věc!!

Napsat komentář